Magia czarno – białych zdjęć

Co sprawia, że czarno-biała fotografia do nas przemawia? Kolory w naturze mają być atrakcyjne i przyciągać naszą uwagę. Co ciekawe czarno-białe obrazy to majstersztyk i są wyrazem artystycznego ducha.

Czarno-biała fotografia ma wiele twarzy. Niektórzy je kochają i już na etapie wciskania guzika z aparatu wychodzi czarno-białe arcydzieło. Inni uważają, że jeżeli robić zdjęcia to tylko w kolorze. Jest jeszcze trzecia grupa, która utknęła gdzieś pomiędzy. Na szczęście fotografia cyfrowa pozwala na podjęcie decyzji nawet po wykonaniu zdjęcia. Kiedyś trzeba było się zdecydować, jaką klisze wkłada się do aparatu.

Niestety ma to również swoje minusy. Zmiana kolorowego zdjęcia na czarno-białe potrafi przysporzyć sporo problemów. Przede wszystkim dlatego, że nie ma jednej słusznej drogi, którą możemy pójść.

CZARNO-BIAŁA FOTOGRAFIA

Podjęcie decyzji czy zdjęcie ma pozostać kolorowe, czy nie, nie należy do łatwych. Są takie cztery podstawowe przesłanki, które mogą pomóc nam podjąć decyzję.

Duży wpływ koloru na zdjęcie

Sprawa wydaje się bardzo prosta, ale wzrok potrafi zawodzić. Kolory są kapryśne, potrafią przyciągnąć do siebie oko, ale częściej odciągają wzrok od tego, na co byśmy chcieli, aby osoba oglądająca zwróciła uwagę. Czasami warto zadać sobie pytanie – czy zdjęcie opiera się głównie na kolorze, czy jest na nim coś bardziej interesującego. Nie oznacza to oczywiście, że zdjęcie bazujące na kolorze będzie wyglądać źle w czerni i bieli. Jest jednak zasada, że zdjęcia z dużą ilością kolorów lub bardzo niezróżnicowanymi kolorami powinny pozostać – kolorowe.

Zdjęcia lasu są bardzo plastyczne i można wyciągnąć kolory, nawet jeżeli na pierwszy rzut oka ich nie widać. Takie zdjęcia łatwiej wrzucić w czarno biały świat

czarno-biała fotografia

Interesujące światło lub kontrast

Kiedy ustawimy nasz aparat od razu na robienie czarno-białych zdjęć zostajemy tylko z różnicami odcieni, światłem i cieniami. Właśnie te różnice sprawiają, że czarno-białe zdjęcia mają w sobie coś magicznego. Kontrastu nadają różnice pomiędzy światłem i cieniem. Kiedy widzimy, że sceneria lub obiekt daje szanse na ostre kontrasty i unikatowe światło czy cień – warto zastanowić się nad czarno-białym zdjęciem.

Ansel Adam’s powiedział, że potrafi zmienić świetną kolorową scenerię w dobrze wykonaną czarno-białą używając tylko światła, cieni, a nawet subtelnych różnic w fakturze, w celu wyrażenia zdjęcia.

Interesująca faktura

Kiedy myślimy o fakturach, łatwo przychodzi nam ich opisanie dzięki zmysłowi dotyku. Faktury na zdjęciu są trochę bardziej wymagające, jeżeli chcemy opisać je słowami. Nasze oczy muszą poczuć (opisać) gładkość, szorstkość czy zgrubienia. To, co można poczuć pod palcami, ma stać się „wyczuwalne oczami”. Przykładami faktur, które dobrze sprawdzają się w czarno-białej fotografii są drzewo, metale i kamienie, a nawet rośliny czy ludzka skóra. Oświetlenie kierunkowe (światło znajdujące się w przewadze tylko z jednej strony) wyróżnia i pomaga podkreślić faktury.

Czarno-białe zdjęcie chyba najbardziej zachwyca w momencie, kiedy oddaje jakieś uczucia. Warto skupić się na fotografowanym obiekcie właśnie pod kątem emocji.

Przekazywania emocji

Zdarzyło się wam, patrząc na zdjęcie, zastanawiać się, co czuł fotograf? To właśnie jest nastrój fotografii. To może być zdjęcie smutnej, skąpanej w deszczu ulicy lub ciepłego i zapraszającego zachodu słońca. Wprawdzie czarny i biały zazwyczaj kojarzą się z negatywnym emocjami – smutny, ponury – powiedziałabym, że z pewnym niedopowiedzeniem. Oczywiście to nie znaczy, że nic innego nie będzie dobrze wyglądać w czerni i bieli. Zmiana zdjęcia z kolorowego na odcienie szarości potrafi zmienić nastrój. Osoba może stać się poważniejsza i zamyślona.

czarno-biała fotografia

JAK ZMIENIĆ KOLOR NA CZARNY I BIAŁY?

Jeżeli decydujemy się na czarno-białą fotografię mamy do wyboru różne drogi. Znowu nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania. Są trzy kwestie miedzy którymi warto znać różnice. Poza tym ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.

Monochromatyczność

Chodzi o to, że różne odcienie jednego koloru są używane do pokazania zdjęcia. Właśnie tę drogę zazwyczaj określa się jako czarno-białe, ale w praktyce można zastosować każdy kolor. Np. sepia też jest monochromatyczna.

czarno-biała fotografia

Odcienie szarości

Odcienie szarości są kolejną kwestią opisującą zdjęcie jako czarno-białe. Nie jest to do końca niepoprawne. Bazą są różne odcienie tworzącego się na zdjęciu cienia dzięki szaremu kolorowi (dokładnie 256 szarości) i żadnego innego – jak przy monochromatyczności.

Nałożenie tylko odcieni szarości na zdjęcie sprawi, że będzie mało wyraziste, jeżeli nie poddamy go żadnej innej obróbce. Zdjęcie będzie po prostu szare.

czarno-biała fotografia

Prawdziwa czerń i biel

Czarno-białe zdjęcia są z definicji monochromatyczne, ale nie każde monochromatyczne zdjęcie jest czarno-białe. Przy prawdziwej czarno-białej fotografii używany jest tylko czarny i biały, chociaż większość nadal używa mieszanki szarych tonów.

Czarno-biała fotografia jako pierwsza pokazywała to, co uwieczniliśmy na kliszy. Z czasem ewaluowała i stała się prawdziwą sztuką. Na co dzień raczej nikt z nas nie wybiera rezygnacji z kolorów. Przeszło wam to chociaż przez myśl? Ja przyznaję, że często nie doceniam czarno-białej fotografii. Dałam się złapać modzie na jasny i kolorowy świat.

Znikam pooglądać stare zdjęcia, które robił mój dziadek – robił piękne zdjęcia. Macie w albumach stare, czarno-białe zdjęcia? Lubicie takie zdjęcia?

Navigate