Dlaczego wizytówki i strony internetowe wyglądają inaczej

Jestem ciekawa czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego kolory po wydrukowaniu nie są takie same jak te, które widzimy na monitorze. Udało mi się nawet  usłyszeć radę odnośnie do takiej sytuacji – źle skalibrowany monitor. Nie dziwiłabym się, gdyby była to drukarnia, ale w zaciszu domowy… Błędna odpowiedź!

Dzisiejszy wpis jest właśnie początkiem tego, co zapowiadałam, pisząc o zmianach na wiosnę. Co prawda pewnie długo nie będę pisała tutaj o niczym odkrywczym. Chcę jednak przełożyć ten fachowy język na coś przyjaznego. Pokazać np. koło barw na czymś namacalnym, a nie obrazku zrobionym w programie graficznym. Na blogu nie tylko grafikę postaram się odczarować z tych trudnych słów.

Do czego dobieramy system kolorów?

Zanim zaczniemy wybierać kolory, musimy określić, do czego są nam one potrzebne. Czy chcemy, aby nasza praca była tylko oglądana na monitorze czy ma być drukowana, czy jedno i drugie.

Drukowanie

Jeżeli nasza praca ma być głównie drukowana najlepiej wybrać system kolorów CMYK. Jednak przy drukowaniu wielu kopii i chęci zaoszczędzenia tuszu rekomenduje się używanie Pantone.

CMYK 

Przy drukowaniu w systemie kolorów CMYK, mieszane są kolory: cyjan, magenta, żółty i czarny – nie trzeba panikować z powodu braku tego tuszu… Kolory podczas drukowania są mieszane poprzez nanoszenie na papier małych kropeczek. Mimo że mamy tutaj cztery kolory potrzebne są nam trzy tusze – niebieski, zielony i czerwony. Poprzez ich mieszanie osiąga się kolor zbliżony do czarnego. Czarnego tuszu używa się, aby zaoszczędzić inne i uzyskać głębszy kolor, a więc nie jest konieczny.

Pantone 

Dawno, dawno temu było prawie niemożliwym określić powszechnie używane standardy kolorystyczne. Pantone przyszło na ratunek! Wymyślony system pozwala wybrać odpowiedni odcień tak, aby kolory widoczne na monitorze i po wydrukowaniu pasował ze sobą idealnie.

Jest wiele powodów, aby używać system kolorów Pantone. Przy drukowaniu bardzo dużych ilości rzeczy wykorzystuje się minimalną ilość kolorów. Określając podstawowy kolor mamy możliwość dodatkowo opisania np. ich fluorescencji, metaliczności itp. Kolory Pantone na wydruku powstają z pomieszania 18 pigmentów z uwzględnieniem czarnego i białego.

W roku 2001 podjęto próbę przypisania kolorów Pantone odpowiedników. W skali RGB i Lab. W 2014 zostało to porzucone, a wzorniki są niedostępne. Obecnie jak najbardziej zbliżone kolory są zapisywane w systemie szesnastkowym.

Monitory

Projektując rzeczy, które będą wyświetlane na monitorach, wybieramy system RGB lub Hex (system szesnastkowy). Warto pamiętać, że kolory mogą różnić się w zależności od wyświetlacza.

RGB 

Kolor powstaje poprzez wytworzenie światła z pomieszania w różnych ilościach kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego. W ten oto sposób widzimy na monitorach, tabletach, telefonach, telewizorach (chyba o niczym nie zapomniałam) kolory.

Hex – system szesnastkowy 

Kolor opisuje się po przez podanie 6 cyfr poprzedzonych „#”. System ten opisuje intensywność kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego z systemu RGB z wykorzystaniem odpowiedniego odcina.

Dlaczego to wszystko ma znaczenie?

W domowych warunkach nie ma to większego znaczenia. Chodzi tylko o pamiętanie, że kolory, jakie widzimy na monitorze, nie będą zgadzać się z tymi, które zobaczymy po wydrukowaniu. Znaczenia nabiera to wszystko, kiedy zlecamy komuś wykonanie jakiejś grafiki. Warto wiedzieć, w jakim systemie powinna przyjść do nas gotowa praca. I tak obrazki wektorowe muszą być zapisane w CMYK w wysokiej rozdzielczości, a dokument do wyświetlania na monitory w niskiej jakości w systemie RGB.

Drukarnie oczywiście dysponują sprzętem, który zapewnia możliwość porównania kolorów na monitorze z wydrukowanymi. Kolory muszą się zgadzać. Tutaj nie ma prawa być błędu, a w domu niektóre kolory czasami (trochę cudem) się zgadzają.

Navigate